Gatunek gier MOBA, czyli Multiplayer Online Battle Arena, dominuje zarówno w eSportach, jak i grach na PC jako całości, a królem gier MOBA jest League of Legends (LoL).

LoL był zainspirowany modami Defense of the Ancients dla Warcraft III z Blizzard Entertainment. Riot Games zatrudniło Steve’a Freak (dla modu DotA: Allstars), aby pomógł zaprojektować samodzielny produkt oparty na koncepcji MOBA, który pomógł spopularyzować.

Jak grać w League of Legends

LoL w konkurencyjnym otoczeniu eSportów, to gra polegająca na matchup’ach rozgrywanych 5 na 5, podczas których warunkiem zwycięstwa jest zniszczenie konstrukcji Nexus, znajdującej się w bazie przeciwnej drużyny. Bazy są ze sobą połączone za pomocą trzech ścieżek (zazwyczaj określanych jako „pasy”) i ścieżki te są podstawowym sposobem, aby zespoły mogły się spotkać. Każdy z pasów składa się z następujących elementów:

  • Stworów, które są klonowane przez każdą bazę z regularnych odstępach czasu, aby atakować bazę i graczy z przeciwnej drużyny. Zabijanie Stworów przy pomocy „last hits” daje każdemu z graczy złoto, dzięki któremu może nabyć przedmioty i doświadczenie, aby przejść na nowy poziom i zdobyć umiejętności.
  • Wieżyczki, które są budynkami obronnymi i strzelają do graczy oraz Stworów płonącymi pociskami.
  • Inhibitors, które znajdują się na końcu każdej ścieżki. Zniszczenie inhibitorów tworzy potężnego Stwora, który może prowadzić do ataku drużyny wroga.
  • Pomiędzy pasami znajdują obszary pokryte dżunglą, w których pełno jest neutralnie nastawionych potworów, które można zabijać w zamian za doświadczenie, złoto i bufy.

Każdy z graczy kontroluje jednego “mistrza”, który posiada własne, specjalne zdolności. Mistrzowie różnią się od siebie pod względem efektów swoich zdolności, typu szkody, którą mogą wyrządzić oraz statystyk postaci. Na podstawie tych cech, gracze i ich mistrzowie pełnią różne role, aby pracować jak najlepiej, jako drużyna. Ważne jest, aby pamiętać, że każda postać może spełniać inne aspekty z wielu ról, z jedną rolą jako podstawową i kolejną, która ma drugorzędne znaczenie. Role w LoL’u przedstawiają się następująco:

  • Czołgi to postaci, które mogą wyrządzić więcej szkód niż inni. Ochraniają one inne postaci w walkach drużyn i starają się uszkodzić przeciwników, tak aby inni nie musieli tego robić,
  • Support to postaci, których głównym celem jest ochrona sojuszników i dawanie im bufów,
  • Fighters to postaci z generalnie mniejszą mocą przetrwania niż czołgi, ale mogą oni wyrządzić większe szkody innym graczom i dobrze sobie radzą w pojedynkach,
  • Assassins to postaci, które skupiają się na natychmiastowym wyrządzaniu szkód lub dużej ilości szkód w krótkim czasie, aby skutecznie zabijać graczy z drużyny przeciwnej. Są oni jednak bardzo podatni na uszkodzenia,
  • Marksmen i Magowie to tak zwani „nosiciele”. Postaci te rosną w siłę w późniejszej fazie gry, po stosunkowo słabym starcie. Marksmen są znani jako AD (Attack Damage) nosiciele, którzy wyrządzają szkody w podstawowym ataku. Magowie to AP (Ability Power) nosiciele, ponieważ szkody, które wyrządzają, wynikają głównie z ich zdolności do posiadania mocy.

Istnieje wiele innych aspektów gry League of Legends, które muszą być brane pod uwagę, takie jak pozycjonowanie map, nabywanie przedmiotów, poszczególne postaci, które nie są graczami, a dostarczają bonusy po zabiciu ich (na przykład Baron Nashor czy smok) i wiele więcej. Jest to niezwykle skomplikowana gra z wieloma różnymi aspektami, z których wszystkie są niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Pełen kompleksowy przewodnik, który wyjaśnia niemal wszystkie aspekty gry, można znaleźć tutaj, chociaż nie jest to nic innego, jak lekka lektura. W momencie pisania tej opinii, jest on regularnie aktualizowany, aby odzwierciedlić zmiany w mechanice gry (które często się zmieniają w celu zachowania odpowiedniej równowagi gry).

Jak grać w League of Legends

Turnieje i pula nagród w League of Legends

Najbardziej widocznym aspektem gry dla osób, które nie grają w LoL’a, są ogromne turnieje, podczas których widownia jest wypełniona po brzegi. Oczywiście nie każdy turniej jest na tyle prestiżowy, aby mógł odbywać się w Madison Square Garden, ale Mistrzostwa Ameryki Północnej, które miały miejsce w 2015 roku, spełniły te wymagania. Największy turniej w LoL’a jest organizowany przez Riot Games, na przykład Mistrzostwa Świata w 2014 roku, podczas których pula nagród wynosiła 2.2 miliony dolarów. Każdy kontynent posiada swoją własną, regionalną listę zespołów, kwalifikacji i turniejów, ale odbywa się również wiele międzynarodowych imprez (spośród których Mistrzostwa Świata są największym i najważniejszym z nich).

Wydarzenia w ciągu roku są podzielone sezonowo i po każdym sezonie odbywają się mistrzostwa. Sezon Pierwszy zaczął się 13 lipca 2010 roku i zakończył w sierpniu w 2011 roku. Pula nagród wynosiła 100 tysięcy dolarów, co jest kwotą o 50 tysięcy niższą niż ta, którą można było zdobyć za zajęcie trzeciego i czwartego miejsca (mówiąc tu o połączonych nagrodach z obu tych miejsc) w Mistrzostwa Czwartego Sezonu w 2016 roku. Rozwój League of Legends był ni mniej, ni więcej wspaniały. Aby uzyskać pełen harmonogram turniejów i meczów w LoL’a dobrym źródłem byłyby Twój zaufany bukmacher internetowy lub Leaguepedia. Leaguepedia oferuje listy turniejów pod względem wielkości ich pól nagród, liczby uczesników i ogólnego prestiżu.

Zakłady na League of Legends

Niemal każda strona oferująca jakiekolwiek zakłady na eSporty, będzie oferować również szansę, aby założyć się o League of Legends. Rzeczą do przemyślenia dla mieszkańców Stanów Zjednoczonych jest to, że w momencie pisania tej recenzji, jedynym legalnym sposobem na zarabianie pieniędzy poprzez eSporty, są fantasy eSporty (których forma jest podobna do fantasy sportów na żywo, używając statystyk z gry). Dwiema popularnymi stronami ze fantasy eSportami są Vulcun i Alpha Draft i obie posiadają fantasy drużyny LoL’a. Nawet osoby niezainteresowane fantasy eSportami może zechcą zajrzeć na te strony, ponieważ posiadają one mnóstwo graczy i statystyk gier, co może być pomocne w bardziej tradycyjnych rodzajach zakładów.

Istnieje bardzo długa lista stron, które oferują bardziej tradycyjne zakłady na eSporty, a są to między innymi:

Typy zakładów, które mogą być stawianie na eSporty są bardzo podobne do sportów akcji na żywo. Gracz może postawić future bet na zwycięzcę turnieju, zwykły zakład na zwycięzcę pojedynczego meczy, zakład-propozycję, na przykład „ile meczów wygra drużyna X” w danym turnieju lub zakłady handicap na wynik serii. Dostępne są opcje grania o wirtualne pieniądze, dla mieszkańców USA.

Każdego dnia, w godzinach szczytu gra jest oglądana jednocześnie przez około 7.5 miliona graczy i dziesiątki milionów grają w nią każdego miesiąca. 27 milionów osób oglądało na żywo Finał Mistrzostw Świata w 2014 roku (który był transmitowany na ESPN 3, jak i również online), a oficjalne wideo na Youtube z tego wydarzenia ma kolejne 3 miliony odsłon. Więcej osób oglądało Finał Mistrzostw Świata w League of Legends w 2014 roku, niż decydujący mecz Finału NBA w 2014 roku (18 milionów widzów) czy World Series w 2014 roku (23.5 miliona widzów).

Przewaga w zakładach na LOL

Najlepszym sposobem do rozpoczęcia zdobywania wiedzy jest oglądanie jednego z wcześniej wymienionych meczów z Finału Mistrzostw Świata lub czytanie podręcznika, takiego jak ten wspomniany powyżej. Oglądanie dużej ilości gier jest oczywistą koniecznością, a twitch.tv oferuje nieocenioną ilością kanałów dedykowanych grze. Oglądanie streamów najlepszych graczy, na przykład z Team Solomid, jest najbardziej wskazane, a linki do nich można znaleźć na profilu każdego z graczy. Jest dużo więcej świetnych drużyn i graczy, a listę niektórych z najlepszych zespołów można znaleźć na tej stronie Leaguepedii. Gra w grę jest również jednym z najlepszych sposobów, jeśli nie najlepszym, ale z pewnością nie jest to konieczne (w taki sam sposób, jak gra w koszykówkę nie jest niezbędna do stawiania zakładów na ten sport i rozumienie go).

  • Najważniejsze rzeczy, o których warto pamiętać, to następujące statystyki:
  • Zabójstwa/Zgon/Asysty (Kills/Deaths/Assists) oraz stosunek zabójstw do zgonów (Kill/Death ratio)
  • Złoto na minutę oraz ogólna suma złota
  • Doświadczenie na minutę
  • „Creep Count” czyli liczba zabitych Stworów ze strony wroga w czasie trwania gry.

Każdy z tych aspektów jest wskaźnikiem pewnej bardzo ważnej wartości w grze. Zarówno doświadczenie, jak i złoto, pozwalają graczom na zdobycie większej siły, a oba zasoby można otrzymać za zabicie przeciwnika lub Stwora oraz za asystę. Zgony są szczególnie ważne z oczywistych powodów. Podczas oglądania Finałów Mistrzostw Świata w 2014 roku, komentatorzy wielokrotnie nawiązywali do ilości złota i liczby zabójstw, więc przyglądanie się na tych zasobach drużyny jest bardzo istotne. Wartości te są przechowywane na stronie internetowej Riot Games. Dodatkowo, wyniki turnieju można znaleźć na Leaguepedii, na stronie z tymi samymi informacjami.

Dla kogoś chcącego zgłębić się w zakłady na eSporty, nie istnieje żaden potężniejszy eSport niż League of Legends. Jego sukces był nadzwyczajny, a oglądalność i pule nagród rosną coraz bardziej, każdego roku. Nie ma lepszego czasu niż teraz, aby stać się częścią świata eSportów, póki pojęcie hazardu na eSportach jest wciąż stosunkowo nowe. Wiedza na temat League of Legends może również sprawić, że inne gry MOBA, takie jak Dota 2 czy Smite, będą łatwiejsze do zrozumienia, a później – łatwiej będzie się stawiać na nie zakłady. Gry te są oparte na modzie, który istnieje już od ponad dekady, więc wiedza będzie wciąż aktualna w przydatna w przyszłości, kiedy wypuszczane na rynek będą nowsze wersje.