Prawdopodobnie królem RTS’ów był Starcraft, wydany w 1998 roku przez Blizzard Entertainment. Była to gra, która bez wątpienia cieszyła się największym zainteresowaniem wśród osób szukających wyważonej, konkurencyjnej gry multiplayer online.

Gra koncentruje się na budowaniu bazy z wieloma różnymi budynkami dookoła węzłów składających się ze złóż minerałów i gazów. Gracze wydobywają minerały i gaz, aby wymienić je później na formowanie jednostek wojskowych i budowę bardziej zaawansowanych budynków, które dają dostęp do silniejszych jednostek. Ostatecznym celem jest wykorzystanie jednostek do zniszczenia bazy i jednostek przeciwnika, a w tym samym czasie zapobieganie takich samych działań skierowanych na nas ze strony przeciwnika.

Jak grać w Starcraft 2

Podczas gdy w grę można grać w systemie 2 na 2 graczy, Starcraft oferuje konkurencyjne rozgrywki, które zazwyczaj grane są 1 na 1.

Gracze zaczynają grę wybierając jedną z trzech różnych frakcji. Gry mogą być rozgrywanę między graczami używającymi tych samych frakcji. Gracze zazwyczaj specjalizują się w jednej konkretnej frakcji. Każda frakcja posiada zupełnie unikalne jednostki i umiejętności, niż pozostałe. Są to:

  1. Zergowie, czyli ród cudzoziemców, wyglądających jak insekty kosmitów, którzy skupiają się na przewyższaniu przeciwników liczebnością.
  2. Protoss, hiper zaawansowana rasa kosmitów, których cel jest ograniczony do mniejszych jednostek, które wymagają więcej mikro-zarządzania.
  3. Terran, ludzka frakcja, której styl gry jest najbardziej elastyczny ze wszystkich trzech.

Jak grać w Starcraft 2

 

Starcraft 2: The Heir to the Throne

Sequel gry, Starcraft 2: Wings of Liberty, został wydany w 2010 roku na światowe rynki, z których największe powodzenie skupiało się w Korei Południowej. Starcraft 2 używa tych samych frakcji, co w pierwszej grze i posiada również podobną mechanikę i zrównoważenie.

Doskonałe wyważenie gry Starcraft 2 i powstanie MOBA skutecznie wybiło wszystkich rozsądnych konkurentów pośród gier RTS. Starcraft 2 mogłoby być nazywane olejem napędowym RTS’ów, ponieważ absolutnie zdominowało ten gatunek. Kilka innych gier RTS, które wciąż są produkowane, jest bardzo często pomijanych ze względu na status Starcraft 2.

Z powodu swojej częstotliwości, Starcraft 2 miał ponad dekadę, na utrzymanie równowagi swoich frakcji. Gra doczekała się już kolejnej części, Heart of the Swarm, a obecnie oczekuje kolejnej kontynuacji o nazwie Legacy of the Void.

Choć wiele z nowych treści polega na zasadzie singleplayer, każda z kontynuacji (i niektóre dodatki) zmienia swoją równowagę z opcją multiplayer na swój własny sposób (chociaż Blizzard stara się nie mieszać za bardzo, aby nie wywołać gniewu u swoich fanów i profesjonalnych graczy). Gra ta i towarzyszące jej metagry z pewnością ewoluowały od momentu wejścia na rynek w 2010 roku, ale stało się tak przede wszystkim dzięki serii małych kroków, zamiast kilku gigantycznych skoków.

Konkurencyjne wydarzenia

Kompetetywne imprezy Starcraft 2 obejmują całą gamę w zakresie umiejętności graczy i pól nagród. Największe turnieje oferują czasami sześciocyfrową sumę jako nagrodę za pierwsze miejsce, ale większość turniejów oferuje cztero- lub pięciocyfrowe kwoty. Przez to stawia się Starcraft 2 bliżej sportów takich jak CS:GO lub Dota 2 pod względem puli nagród.

  • Największe zawody to World Championship Series (WCS), organizowane przez Blizzard Entertainment na równi z innymi sponsorami i organizatorami. Największe wydarzenia organizowane przez Blizzard zapraszają jedynie najlepszych graczy do wzięcia w nich udziału.
  • Istnieje również wiele wydarzeń organizowanych przez firmy takie jak Electronic Sports League (ESL), z których jednym z nawiększych jest turniej serii Intel Extreme Master. Kompleksowy harmonogram bardziej popularnych wydarzeń można znaleźć na stronie głównenj Blizzard WCS, na liquipedia.net i na wielu różnych stronach, takich jak betway eSports. Istnieją również mecze lig, między profesjonalnymi drużynami.

Historia sportu, jako widowiska

Żywotność Starcraft jako sportu widowiskowego wywodzi się z Korei Południowej, gdzie oryginalna wersja gry była niezwykłym sukcesem. Prawie połowa światowej sprzedaży Starcraft pochodzi z Korei. Wiele tysięcy ludzi zgromadziłoby się na stadionie, aby zobaczyć grę eSport graną na żywo, a profesjonalne granie było początkowo (i do pewnego stopnia nadal) jedyną uzasadnioną opcją dla mieszkańcy Korei Południowej.

Większość z wygranych w turniejach milionów zostało wygranych przez graczy pochodzących z kraju, w którym odbywał się dany turniej. Choć jest możliwa opcja multiplayer online, gracze często udają się na wydarzenia osobiście, aby móc razem, w jednym pomieszczeniu grać w większe rozgrywki, co pozwala uniknąć opóźnień w grze. Starcraft był pionierem eSportów, ponieważ była to z jedna z pierwszych gier, które zostały przyjęte na poważnie jako forma rozrywki dla osób, które nie same nie były graczami.

Typy zakładów na Starcraft 2

Istnieje wiele sposobów, na jakie można stawiać zakładany na Starcraft 2 poprzez bukmacherów online, chociaż nie są one dostępne dla obywateli USA w momencie pisania tej recenzji:

  • Najpowszechniejszym typem zakładów eSports jest poprostu obstawianie zakładów o to, kto wygra dany mecz. W niektórych meczach ligi można postawić zakład na wynik indywidualnego meczu lub o to, która z poszczególnych drużyn wygra serię.
  • W przypadku turniejów możesz postawić zakłady future o to, kto będzie zwycięzcą danego turnieju lub o to, ile rozgrywek w danym turnieju wygra poszczególny gracz, lub poszczególna drużyna.
  • Niektóre strony pozwalają graczom stawiać zakłady na wiele różnych wyników, na wielu różnych wydarzeniach eSportów, wśród których jest również Starcraft 2. Zakłady te są bardzo złożone.
  • Gracze mogą zakładać się o wirtualne przedmioty ze swoich kont na Steamie, korzystając z różnych stron.

Dowiedz się więcej na temat ludzi, na których możesz postawić zakłady

Stawianie jakiegokolwiek zakładu nie jest wskazane, bez rozumienia tego, na co się dany zakład stawia. Najlepsze źródła danych o Starcraft 2 są stosunkowo nieformalne w porównaniu do ogromu danych analitycznych dla głównych sportów, ale wiele informacji, które możesz znaleźć, jest pomocnych w jakiś sposób (a niektóre z nich są absolutnie niezbędne, nawet dla mniej oddanych fanów):

  • Strona z Tabelami WCS nie jest najbardziej wszechstronnym źródłem informacji, ale jest dobrym miejscem na rozpoczęcie nauki. Strona ta, która znajduje się na portalu battle.net, którego właścicielem jest Blizzard, oferuje listę graczy z największą ilością Punktów WCS na świecie, które zdobyli dzięki wygranym turniejów wysokiej klasy. Na stronie znajdują się również krótkie życiorysy graczy i lista turniejów, w których dany gracz brał ostatnio udział. Jest to miejsce, w którym można dowiedzieć się, kim obecnie są najlepsi gracze. Znajduje się tam również wyjaśnienie, skąd pochodzą jej lub jego punkty.
  • Słuchanie profesjonalnych komentatorów jest najlepszym sposobem, aby nauczyć się czegoś na temat gry (dwaj niesamowicie dobrzy komentatorzy to TotalBiscuit i Day9). Spędzili oni setki lub nawet tysiące godzin oglądając zmierzenia najlepszych zawodników przeciwko sobie i wypełniają oni często sporadyczne braki w informacjach, które znają z pierwszej ręki, na temat stylu danego gracza czy jego preferencji. Często znają oni szczegółową analizę na temat danego gracza, na przykład:
    • Skuteczność danego gracza w poszczególnej frakcji lub na poszczególnej mapie,
    • Czy gracz korzysta z „cheese strategies”,
    • Czy gracz jest gorszy w zarządzaniu mikro jednostkami, niż jego przeciwnik,
    • Jak gracz radzi sobie w grze, używając określonego rodzaju przedmiotów,
    • Dane osobowe gracza lub jego status w jego obecnym zespole,
    • Dogłębną wiedzę na temat historii gracza i jego rozwoju w eSporcie.

Jest wiele ciekawostek, które komentatorzy zdołali wyłapać podczas lat oglądania każdego z zawodników i każdy z nich może mieć potencjalne znaczenie przy rozważaniu zakładu.

Starcraft 2 jest niezwykle skomplikowaną grą o dużej barierze wejścia i trudnej krzywej uczenia się, zarówno dla graczy i widzów, a najlepszym możliwym sposobem nauczenia się, jak postawić skuteczny zakład na grę, jest słuchanie dobrego komentatora lub oglądanie dobrych graczy.

Największym źródłem informacji na temat Starcraft 2 jest wspomniana wcześniej liquipedia.net. Ta wiki strona o Starcrafcie zapewnia czytelnikom:

  • Wiadomości na temat Starcraft 2
  • Strategie dla każdej z frakcji
  • Skrawki informacji
  • Życiorysy graczy (i krótkie historie karier) i opisy najlepszych drużyn
  • Dane zebrane na z wyników pro-lig, takich jak te na stronie Global Starcraft II League Season 1 Code S: Statistics z 2015 roku. Informacje takie jak odsetek zwycięstw na danej mapie według frakcji oraz wyniki meczów, które miały miejsce w trakcie sezonu, są dostępne na tej stronie.

Młody wiek eSportów jest zarówno zaletą, jak i wadą, dla tych, którzy chcą postawić na Starcraft 2. Niezbędne informacje dla tych, którzy chcą zarobić pieniądze, są w zasięgu ręki, choć trochę trudniej dostępne w porównaniu do większych sportów.

eSporty są aktualnie w fazie, podczas której Ci, którzy są gotowi do inwestycji i do wkroczenia w świat zakładów i jego liczne aspekty, w przyszłości zarobią na tym znaczne kwoty pieniędzy.