Wierzymy, że strony z zakładami typu skin betting nie są obecnie bezpieczne dla graczy, z powodu zagrożenia, że stracą oni swoje skiny, przez zamknięcie strony i niewypłacanie depozytów lub zamrożenie konta na Steamie przez Valve i skonfiskowanie wszystkich skinów.

Dotyczy to zarówno stron z jackpotami, jak i stron z zakładami na eSporty, jak na przykład CSGO Lounge. Gdzie więc gracze mogą obstawiać zakłady na CS:GO i inne eSporty?

Zakłady o gotówkę zawsze były lepszą alternatywą

Początkowe wrażenie na temat zakładów skin było spowodowane przez kilka czynników:

  • Łatwość użytkowania: Zarejestrowanie się na stronie było typowym, prostym procesem. Poza dostępem do adresu URL ich Steam’ów gracze nigdy nie musieli podawać poufnych informacji, jak na przykład ich SSN.
  • Elastyczność: Strony z zakładami skin bardzo się różniły, oferując wszystkie opcje, od zakładów na mecze po zakłady w stylu kasyna. To zróżnicowanie przyczyniło się do sukcesu rynku tego typu.
  • Światowy Rynek: Gracze z USA i okręgu innych organów regulacyjnych, gdzie zakłady sportowe nie były uregulowane, mogli swobodnie w nich uczestniczyć.
  • Brak depozytów gotówkowych: W zakładach skin gracze mogli pominąć często żmudny proces składania depozytów gotówkowych na stronach z zakładami.

Mimo tych wszystkich zalet, było jedno główne zastrzeżenie: zakłady skin działały w zupełnie nieuregulowanym środowisku, a tym samym sprowadzały użytkowników do wrażliwego grona.

Z drugiej strony, strony z zakładami gotówkowymi na eSporty działają w bezpiecznym, regulowanym środowisku, gdzie:

  • Stosuje się zabezpieczenia, aby zapewnić ochronę osobistą i finansową.
  • Użytkownicy muszą mieć możliwość zweryfikowania swojego wieku, przed postawieniem zakładu. Dla odmiany, niektóre ze stron z zakładami skin na CS:GO nie wymagały weryfikacji wieku, otwierając drzwi dla nieletnich, na obstawianie zakładów.
  • Możliwość funkcjonowania strony nie zależy od osób trzecich, takich jak Valve – które mają możliwość zamrożenia kont operatorów według własnego uznania.
  • Operatorzy posiadają własną miarę zaufania poprzez rzetelne sposoby wpłat, dostęp do funduszy i obsługi klienta 24/7 oraz brak przerw serwerowych i nieoczekiwanych problemów.
  • Pracownicy lub ktokolwiek podłączony do serwera nie może obstawiać zakładów, jak również nie mają oni wcześniejszych informacji na temat wyników rozgrywek.

Ostatni punkt jest związany z użytkownikami zakładów skin, jako że mieli oni niezliczone konta innych stron, które znały wyniki rozgrywek, zanim się one nawet wydarzyły.

Jednym z ważniejszych przykładów, który niedawno ujrzał światło dzienne, jest to, że partner CSGODiamonds.com, posiadał z wyprzedzeniem informacje na temat wyników meczów.

Inne podobne skandale dotyczące pracowników igrających z kursami również wyszły niedawno na jaw, z zastraszającą częstotliwością.

Wewnątrz kryzysu Valve związanego z zakładami skin na CS:GO

19 lipca Valve wystosowało list na temat zaprzestania działań do 23 stron z zakładami, które używały Steam’u do prowadzenia działań, które mogły naruszyć warunki obsługiwania API.

Dlaczego Valve zaprzestało zakładów skin?

Podobnie jak było w przypadku codziennych fantasy sportów, kiedy zakłady skin były stosunkowo niewielkim i pozornie nieszkodliwym przemysłem, zniknęły one z powierzchni świata.

Kiedy jednak przemysł ten stał się wyeksponowany, co stało się w wielkim stylu (artykuł, który ukazał się na Bloomberg mówi, że liczba użytkowników wzrosła o 1500 procent w ciągu dwóch lat), Valve był prawdopodobnie zmuszony zwrócić na to uwagę.

Choć Lounge był pierwszą wspomnianą w liście stroną, akcje Valve były prawdopodobnie pobudzane przez serię skandali z udziałem czterech różnych stron z zakładami skin w okresie letnim w 2016 roku. Okazało się, że właściciele dwóch z tych stron stawiali zakłady i wygrywali na swoich własnych stronach, używając środków firmy, bez ujawniania swojej pozycji. Trzeci z nich zapłacił sponsorowanym graczom ponad 100 tysięcy dolarów do promowania ich strony, podczas gdy fałszowali oni wyniki ich gier, aby zwiększyć swoją szansę na wygraną. Właściciel czwartej strony były bezpośrednio związane z profesjonalną franczyzą CS:GO, czego Valve surowo zabrania.

1 sierpnia Valve nie tylko podało nazwy wszystkich czterech stron zamieszanych w skandale, ale również zamknęło te strony.

Pozew zbiorowy złożony przez graczy CS:GO w czerwcu, świadczący o tym, że Valve ułatwiło wzrost nielegalnych działań w branży hazardu, było prawdopodobnie przysłowiową wisienką na torcie.

Coraz bardziej intensywna rozprawa o zakładach skin na Valve

Z pozycją Valve w zakładach skin stającą się coraz bardziej nietolerancyjną, dotknięci operatorzy zaczęli poszukiwania alternatywnych rozwiązań, w celu utrzymania ich działalności zakładów na eSporty.

Poniżej znajduje się krótkie kalendarium najważniejszych wydarzeń dotyczących rozprawy Valve:

  • Maj 2016: Strona CSGOStakes z zakładami skin zostaje zamknięta bez zapowiedzi, nie wypłacając graczom ich skinów i kredytów, które wciąż posiadali w depozycie.
  • Czerwiec 2016: Popularny streamer CS:GO opłacony za promowanie strony z zakładami skin ujawnia, że został uprzedzony przez właścicieli strony, kiedy powinien wygrać lub przegrać. Stało się tak, aby jego streaming z zakładów był „bardziej zabawny”.
  • Czerwiec 2016: Pozew ubiegający się o status class-action jest złożony przeciwko deweloperowi CS:GO, Valve. W pozwie stwierdzono, że Valve wpółpracował przy eksploatacji i rozwoju ekonomii zakładów skin.
  • Czerwiec 2016: Główna strona z zakładami skin wycofuje się z rynku USA w odpowiedzi na prawne i regulowane obawy.
  • Czerwiec 2016: Dwie popularne osobistości eSportów, które agresywnie promowały stronę z zakładami skin, ujawniły się jako właściciele tych stron. Był to fakt, który nie był jawnie przedstawiony w ich prezentacji na stronie.
  • Czerwiec 2016: Valve prosi witryny z zakładami skin o zaprzestanie wykorzystania niektórych aspektów platformy Steam.
  • Czerwiec 2016: Popularna strona z zakładami skin, w stylu ruletki, zostaje zamknięta w odpowiedzi na ogłoszenie Valve, ale ogłasza również nowy plan i harmonogram na zezwalanie graczom wypłacania ich środków przed zupełnym zamknięciem
  • Czerwiec 2016: Twitch ogłasza zakaz streamów zawierających zakłady skin, na podstawie tego, że tego typu streamy naruszają TOS Valve.
  • Dziennikarz eSportowy, Richard Lewis, podnosi zarzuty, że inna znana osobistość ze świata eSportów utrzymywała i nie ujawniała faktu, że jest właścicielem strony z zakładami, podczas jednoczesnego reklamowania tej strony.
  • Czerwiec 2016: Valve wystosował zawiadomienie zaprzestania działalności do 23 stron z zakładami skin. Niektóre z nich zastosowały się do decyzji, jednak większość z nich kontynuowała funkcjonowanie.

Przewidywanie przyszłości zakładów skin

To, co się stanie ze stronami z zakładami skin, w dużej mierze zależy od tego, jak agresywnie zachowa się Valve w zaprzestaniu ich działalności. Jak na razie, opisałbym ich obecną pozycję jako umiarkowaną.

Po ogłoszeniu Valve, kilka stron z zakładami skin na CS:GO o wysokiej pozycji zaprzestało działalności. Istnieją jednak silne przesłanki, że zamknięcia stron są jedynie tymczasowe, dopóki nie znajdzie się odpowiednia luka prawna.

Język użyty w kilku pożegnalnych ogłoszeniach sugeruje nawet, że operatorzy przewidywali ten ruch ze strony Valve i przygotowywali się na to od miesięcy.

Wprawdzie Valve nie może zupełnie wyeliminować zakładów skin, chyba, że najpierw uniemożliwi użytkownikom korzystania z przedmiotów do handlowania – jest to radykalny krok, ale Valve nie wykazał żadnych oznak, że chce go podjąć.

Do tego czasu, zakłady skin będą kontynuwane w pewnym stopniu, z Valve nieustannie grającym w kotka i myszkę, jak przemysł stara się pozostać o jeden krok dalej. Niektóre ze stron z zakładami skin, jak najpopularniejsza z nich CSGOLounge, prowadzą działalność jak zawsze i mogą pozostać przy obecnym modelu gier, dopóki będzie to wciąż opłacalne.

Ze znajomością tego faktu, jak również tego, że więcej i więcej stron z zakładami skin zniknie w ciągu najbliższych tygodni i miesięcy, oczekuje się zmniejszenia przepaści pomiędzy stronami z zakładami skin i uregulowanymi stronami z zakładami na eSporty.

Na dłuższą metę można przypuszczać, że zakłady skin zostaną uregulowane w niektórych krajach, głównie w Europie. Jednak (nadmiernie) restrykcyjny charakter przepisów prawnych na temat zakładów sportowych w USA uczyni drogę w kierunku regulacji co najmniej trudną.

Krótka historia zakładów o przedmioty na CS:GO

Valve, twórca Counter-Strike, ogłosił otwarty rynek dla członków społeczności, do tworzenia przedmiotów za pomocą narzędzi programistycznych. Głosowanie społeczności decydowało, które z przedmiotów zostaną wprowadzone do gry.

Gracze otrzymują przedmioty i pudełka w losowych rzutach, a pudełka te mogą być otwarte za cenę 2,50 dolarów, w celu wygenerowania skinów w grze. Rynek sprzedaży określał wartość przedmiotu poprzez działania popytu i podaży, dając każdemu przedmiotowi wartość opartą na jego rzadkości występowania, estetyce i zużycia.

CSGO Skiny

Zasadniczo, CD:GO ułatwia wymianę walutową, poprzez korzystanie z wirtualnego kapitału. Większość osób, które obstawiają zakłady, często gra w Counter-Strike, ale również aktywnie śledzi streamy na Twitchu.

W przeszłości streamerzy zwiększali popularność stron wyłącznie poprzez obstawianie zakładów podczas streamowania na żywo. Tak więc zapotrzebowanie na wartościowe przedmioty zwiększyło pozycję przedmiotów z Counter Strike daleko poza zakres konkurencyjnych gier.

Rzućmy okiem na to jak, dlaczego i kiedy usługi te ewoluowały.

CS:GO Lounge

CS:GO Lounge był pierwszym serwisem, który zdobył społeczność poprzez szturm. Wydaje się, że projekt ten zaczął się w 2011 roku (jest to data pierwszego postu na Facebook’u grupy), ale zdobył znaczący rozpęd w 2013 roku.

Profesjonalne gry zarejestrowane na stronie dla graczy, aby móc na nie stawiać zakłady, oraz kursy, są ustalane na podstawie całkowitej liczby zakładów o dany przedmiot.

Strony podobne do tych mogą być opłacalne, jeśli uważnie śledzą gry i wiadomości w społeczności. Poprzez zakłady przeciwko kursom i rozumienie ich lepiej niż standardowy użytkownik, możesz zredukować swoje zapotrzebowanie na szczęście.

CSGL jest proste i bezpośrednie. Patrząc wstecz, był to kluczowy czynnik dla nowoczesnej kultury zakładów na eSporty.

Gry jackpot na CS:GO

Gry Jackpot zostały po raz pierwszy spopularyzowane przez Skin Arena w kwietniu 2015 roku. Stało się tak, poprzez wkroczenie w nieco inny rynek, niż CSGL.

Szansa na wygraną drogich skinów z niewielką ilością pieniędzy zaintrygowała wszystkich właścicieli skinów. Gry Jackpot postępują zgodnie z jedną, bardzo prostą zasadą. Zezwalają graczom na dodawanie skinów do puli (z nową pulą co minutę lub dwie).

Szansa gracza na wygraną jest proporcjonalna do ilości skinów, jakie gracz zdeponował (jeśli Twoje skiny stanowią 5 procent puli, masz 5 procent szans na wygraną).

Oczywiście, ludzie z dużymi funduszami dominują na tych stronach, ponieważ ciągłe zakłady miały największe zwroty. Zamożni gracze również często przejmowali całe pule, dorzucając w ostatnim momencie 1000 dolarów lub więcej, zasadniczo zgarniając przedmioty innych graczy.

Strony te straciły popularność w późniejszych miesiącach 2015 roku, ponieważ ciągle wygrywali ci sami gracze. Ponadto, większość tych stron żądało minimalnego zakładu o wysokości 5 dolarów, co było za wysoką kwotą dla osób, które zdeponowały skiny, które zostały zebrane w grze.

Społeczność chciała gry, która pozwoliłaby komukolwiek wygrać

CS:GO blackjack

CS:GO Blackjack była pierwszą grą kasyno, która używała skinów jako środka zakładów. Chociaż częściowo, czas jej wydania (około kwietnia 2015 roku) spowodował, że został przyćmiony przez gry Jackpot takie jak Skin Arena, gra ta wciąż wielokrotnie pojawiła się na streamach i zasponsorowała kilku istotnych graczy.

Blackjack miał również problem nieakceptowania skinów o niskiej wartości. Wykluczenie skinów za 2 dolary spowodowało, że znaczna część rynku gier hazardowych została wyłączona z obiegu. Podążanie za rozwojem na rynku udowodniło, że można było zarobić pieniądze w niewykorzystanych zakątkach przemysłu.

Strony z CS:GO Coin Flip

Gry Coin Flip po raz pierwszy zostały sławne dzięki CSGOWild w październiku 2015 roku, gdzie była to najprostsza forma hazardu na CS:GO.

CSGOWild było również pierwszą usługą ze strony na tej liście, która zaakceptowała skiny o niskiej wartości. To, w połączeniu z prostym systemem polecającym, naprawdę przyczyniło się do startu strony.

Krótkie i proste gry pomagają rozrywce, jaką są streamy, szczególnie, kiedy w grę wchodzi dużo pieniędzy. CSGOWild przejął więc rynek szturmem, mimo, że data premiery spowodowała, że musiał dzielić blask świateł z CSGODouble

Ruletka CS:GO

Z blackjackiem i grami Jackpot torującymi drogę dla bardziej zaangażowanych form zakładów, ruletka szybko przejęła rynek pod koniec 2015 roku.

CSGODouble był pierwszą próbą wdrożenia ruletki zakończoną sukcesem. Sławni gracze szybko zauważyli, że ludzie lubią oglądać ich reakcje podczas gry, dając im osobistą motywację do obstawiania zakładów podczas streamowania.

Mimo, że każdy wynik w ruletce jest niezależny od generatora liczb losowych, for a szybko zostały zaatakowane przez różne strategie zakładów i osoby, które twierdziły, że znają złotą zasadę. Wydaje się, że gracze, nawet podczas gry, lubią podchodzić do tego procesu w taki sam sposób, jak podczas gry w konkurencyjne gry wideo.

Gry w kości CS:GO

Gry w kości zyskały popularność w okolicach marca 2016 roku. Przejęły one dużą część rynku poprzez oferowanie kilku równych sposobów na obstawianie zakładów. Kursy, liczba zakładów, kryteria wygranych – mogą być regulowane w ramach ograniczeń związanych z grą.

Opcje dostosowywania są jednym z powodów, dlaczego CSGODiamonds stał się sukcesem. W tym samym czasie, streamerzy wprowadzili tę grę w momencie, kiedy ruletka i gry coin flip zaczęły się robić przestarzałe. Duża część rynku była więc otwarta.

Spekulacje na temat gry w kości utorowały drogę dla czegoś bardziej angażującego i skomplikowanego, i tak są dalej odbierane, jako najnowsza udana usługa zakładów.

Istniało sześć różnych, popularnych stron z zakładami skin na CS:GO, które były aktualne. Mimo, że zmiany mogły wydawać się losowe na początku, są one konsekwencją otwierania się rynku, odkrytego przez zapalonych przedsiębiorców.

Nikt nie wie, jak ten rynek się rozwinie. Debaty na temat zakładów o wirtualne przedmioty bardzo często pojawiają się w środowisku, sprawiając, że przyszłość jest niepewna.

A co do progresji samych gier? Moim zdaniem, w miarę upływu czasu, możemy oczekiwać bardziej wyrafinowanych gier. Kreatywność jest jedynym ograniczającym czynnikiem.

Jak działają zakłady skin na CS:GO

Skiny to wirtualne przedmioty, które mogą być używane w grach takich jak Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). Określenie skin pochodzi od typowych funkcji tych wirtualnych przedmiotów: zmiany wyglądu awatara gracza, broni i wyposażenia.

Istnieje wiele sposobów, w jakie gracze mogą otrzymać skiny. W CS:GO gracze mogą otrzymać skiny poprzez:

  • Otrzymywanie ich w czasie rozgrywki
  • Otrzymywanie ich jako gratisów promocyjnych (często w okolicy głównych wydarzeń z CS:GO)
  • Wymianę z innymi graczami
  • Zakup skinów na różnych rynkach

Jak ludzie obstawiają skiny?

Zapomnij na chwilę o praktycznym zastosowaniu skinów (zmianie wyglądu postaci w grze wideo) i zamiast tego pomyśl o skinach jak o jednostce posiadającej wartość – tak samo jak żetony w kasynie.

Podobnie jak żetony w kasynie, skiny z CS:GO mogą być przedmiotem handlu pomiędzy graczem na operatorem. Ta podstawowa funkcjonalność pozwala na to, że skiny służą de facto jako waluta, która może być zasilana przez w zasadzie każdy rodzaj produktów, jaki możesz sobie wyobrazić. Oto jak to działa:

  • Gracze “wpłacają” skiny na stronie z zakładami skin (popularne typy witryn obejmują bukmacherów, loterie, ruletkę i rzuty monetą) poprzez transfer skinów na stronę z zakładami skin.
  • Obstawiają oni zakłady używając zdeponowanych skinów (lub w rodzaju jakiejś wewnętrznej waluty, którą gracze otrzymują w zamian za ich skiny).
  • Jeśli wygrają, otrzymują dodatkowe skiny, które mogą później wypłacić, poprzez wystosowanie prośby do strony z zakładami skin, o transfer skinów z powrotem do gracza.

Jak tylko gracze posiadają skiny na swoim koncie Steam, mogą oni:

  • Pozostawić skiny uśpione w swoim inwentarzu
  • Użyć skinów do zmiany swojego wyglądu lub broni
  • Wymieniać skiny z innymi graczami
  • Sprzedać skiny na giełdzie Steam, za środki Steam’u (nie gotówkę), które mogą być używane do kupna innych skinów i gier poprzez Steam
  • Wymienić skiny na gotówkę na stronach osób trzecich, poza Steam’em

Oto wizualne objaśnienie tego procesu:

Należy pamiętać, że nie wszystkie gry wideo ze skinami lub innymi wirtualnymi przedmiotami zezwalają na transferowanie tych przedmiotów pomiędzy graczami. Wśród popularnych eSportów, CS:GO i Dota 2 są unikalne w tej kwestii, pozwalając na łatwe przemieszczanie wirtualnych przedmiotów między kontami.